دقیقا نمی دونم چرا

ولی میخوام شروعش کنم

دقیقا نمی دونم چرا

ولی میخوام شروعش کنم

هشتم-مزخرفاتی که مانند ناموس مان دوستشان داریم...

دوشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۰۱ ق.ظ

بعضی چیزا هست که عجیب تو باور مردم جا گرفته

نه چیزای با ارزش و مهم، نه،

یه چیزایی که مثل خبر یه بار شنیدن ولی عجیب باورش کردن

و بدون کوچکترین تحقیقی بهش اعتقاد دارن، عجییییب!!!

از این دست موارد کم هم نیست تا دلت بخواد، فکر کنم تو زمانی که همچین مواردی اعلام می شد شاید یه سری اهداف سیاسی، اجتماعی یا حتی اقتصادی علتش بود.

مثلا بیشتر مردم فکر می کنند اگه یه آدم عینکی از عینک استفاده نکنه شماره چشماش بیشتر میشه (چشماش ضعیف تر میشن)

یا نمیدونم میگن کسی مارمولک بیافته تو غذاش حتما میمیره چون تو دمش "سیانور" داره

یا.... ایرانی ها باهوش ترین مردم جهانند

کارمندها تو ایران روزی 20 دقیقه کار می کنند

ایران کشوری که بیشترین تعطیلی و تو کل دنیا داره

و 1000 تا چیز دیگه...

و یه عده چنان این حرف ها رو بدون هیچ تحقیقی باور می کنند و در بازنشرش ژست روشنفکرانه میگیرن که اگه کوچکترین سوالی از این افکارشون بپرسی انگار به ناموس شون توهین کردی.

اخه عزیز من هر چیزی و که یه جا خوندی که نباید باورش کنی، بدتر از اون نباید نشرش بدی.

اونم تو شرایط دنیای امروز که با اومدن شبکه های اجتماعی و... دیگه با یه "اَبَر رٍسانه" سر و کار نداریم بلکه به میلیون ها رسانه کوچک مبتلا هستیم.

حداقل استانداردهای اخلاق رسانه ای و رعایت کنیم.

-----------------------------------------------------------------

1- راجع به هر کدوم از مواردی که تو متن گفتم لطفا یه سرچ کوچولو بکنید

2- اگه مورد حاد دیگه ای یادتون اومد به منم بگید

3- این مواردی که من گفتم با خرافات فرق دارن

  • موافقین ۴ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۱/۰۹
  • ۳۷۰ نمایش
  • سایه هیچ

نظرات (۹)

درباره ی اینکه یه آدم عینکی اگه از عینکش استفاده نکنه، چشمش ضعیف تر میشه، یه سرچ کوچولو کردم ولی به جوابی نرسیدم. لطفا خودت برای رد این چند تا جمله یکم توضیح بده.
پاسخ:
ضعیف شدن چشم ربطی به عدم استفاده از عینک نداره
لینک مقاله اش و برات میزارم
ولی بطور کلی مشکلات بینایی علتش تغییر شکل و ناهمواری های سطح قرنیه است
یعنی یک اشکال فیزیکی
عمل لایزیک هم دقیقا همین ایراد و برطرف می کنه
به زبان ساده سطح قرنیه رو یک دست می کنه
و ایرادات قرنیه ربطی به استفاده یا عدم استفاده از عینک نداره

خیلی جاها اسم فرهنگ استفاده از دنیای مجازی رو بردم، ولی تهش دوستان فقط بهم خندیدن :| 

پاسخ:
همه اش به فضای مجازی ربط نداره
خیلی از این باورها ماله وقتیه که اصلا فضای مجازی وجود نداشت
این نشات گرفته از تنبلی ماست
ما ترجیح میدیم خیلی از موضوعات و به راحتی و بدون زحمت تحقیق کردن بپذیریم
و البته بعضی وقتا روش درست تحقیق کردن و نمیدونیم
ولی فضای مجازی هم در رشد این باورها تاثیر زیادی داره...
تو لین کهای پایین کلی باور غلط دیگه راجع به چشم رو هم گفته
مطالعه در نور کم باعث ضعیف شدن چشم میشه
تماشای تلوزیون از نزدیک باعث ضعیف شدن چشم میشه
هویج، سوی چشم و زیاد میکنه
استفاده از لنز باعث درمان نزدیک بینی میشه
کودکانی که انحراف چشم دارند با گذشت زمان بهبود پیدا می کنند
و....

http://kidshealth.org/en/parents/vision-facts-myths.html

http://www.webmd.com/eye-health/fact-fiction-myths-about-eyes

http://www.health.com/health/gallery/0,,20680760_2,00.html

نمونه های فارسیش هم زیاده:

http://www.hamshahrionline.ir/details/120232

1.قد بلند یا کوتاه ارثیه.
2.وقتی عطسه میکنیم برای یه مدت زمان کوتاه قلب می ایسته.
3.تلفن همراه باعث تومور مغزی میشه.
4.فقط زنان به سرطان سینه مبتلا می شوند.
5.کوتاه کردن مو باعث رشد سریع مو میشه.
6.کندن موی سفید باعث بیشتر شدن موی سفید میشه.
7.زدنکعینک باعث وابستگی چشم و گودی زیر چشم میشه.
8.جرم گیری باعث از بین رفتن مینای دندان میشه.
9.آپاندیس یه عضو بیخوده و بی اثره.
10.خود ارضایی باث ضعف چشم و زود انزالی میشه.(این خیلی شایع شده، تغریبا تو 90 درصد سایت های مربوط به مسایل زناشویی یا پزشکی اینو نوشتن)
سرچ کردن، یه تعدادیشو میدونستم ولی یه تعدادیشو نمیدونستم ، مثلا هنوزم شک دارم کندن موی سفید موجب زیاد شدن نشه. باید در موردش بیشتر طرچ کنم.
پاسخ:
احسنت بر شما ریسرچر بزرگ
:)
ممنون از توضیحاتت.
یه چیزی هم هست که من قبلا پی برده بودم که غلطه کاملا. اونم اینه که خیلیها میگن ما فقط از 10 درصد مغزمون استفاده میکنیم.
پاسخ:
خواهش
دقیقا...
-------------------
تو ذهنمه که یه پست راجع به اینکه به چی میگن علم و روش تحقیق درست چیه بزارم
قبلا تو فیس یه پیجی رو فالو میکردم که اعتقاداتی که وجود داره و اینکه واقعیت ماجرا چیه توضیح میداد و خیلی از اتفاقات و تفکراتی که بین ما رایج شده رو با دلیل رد یا تایید میکرد .

پاسخ:
بسیار هم عالی...
الان فیس بوک به بزرگترین گورستان آنلاین ایران تبدیل شده
دی:
خطرناک ترین نوع بشر،کسی است که فهمش کم و اعتقادادش زیاد است! #آنتوان_چخوف

:)
پاسخ:
خطرناک ترین نوع بشر کسی است که به هر چیزی (مادی یا معنوی) اعتقاد داشته باشد.
درباره ی این مطلب فکر کردم جالبه که سایتِ شایعات رو معرفی کنم
http://shayeaat.ir/
پاسخ:
مرسی که بهش فکر کردی
سایتی که معرفی کردی و هم دیدم، جالبه...
کاش با اهداف سیاسی و مذهبی دنبال نمی شد..
چندتا مطلبش و خوندم، توش پر مغالطه و سفسطه بود...
ممنون از توجهت
یا ایهاالستاد:
دو تا سوال داشتم.
اول اینکه میگن آبلیمو ترشیجات میبره، مستی و یا نئشگی رو درسته؟
ثانیاً، آیا این که میگن حشیش جرم سیاسی داره صحت داره؟

پاسخ:
یا شیخ:
تجربه شخصی موضوع اول و تائید میکنه
راجع به موضوع دوم تجربه ای ندارم
هر دو مورد و تحقیق می کنم و انشالله اطلاع رسانی می کنم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">